تخفیف شگفت‌انگیز
پنجره تاپکو

در، پنجره، نما

لطفا کمی صبر کنید...

ورود
چرا باید از شیشه عایق استفاده کنیم؟ (دلایل اهمیت شیشه عایق)
۵ روز پیش
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

چرا باید از شیشه عایق استفاده کنیم؟ (دلایل اهمیت شیشه عایق)

استفاده از شیشه‌های عایق در شهر‌های شمالی کشور باعث جلوگیری از ورود گرما و رطوبت به داخل خانه می‌شود. در این مقاله انواع شیشه‌های عایق را معرفی کرده‌ایم

هوای شهرهای شمالی کشور رطوبت بالایی دارد و این موضوع باعث می‌شود گرمای هوا در این شهرها بیشتر حس شود. بنابراین بهتر است از پنجره و شیشه عایق در این شهرها استفاده شود که تا حد زیادی از نفوذ گرما و رطوبت به خانه جلوگیری شود. احتمالا اگر قصد خرید یا تعویض پنجره در شهرهای شمالی کشور را داشته‌اید نام شیشه عایق به گوشتان خورده باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم شیشه‌های عایق و کاربرد آن‌ها در شهرهای شمالی کشور را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با تیم تاپکو همراه باشید.

قبل از اینکه بخواهیم با شیشه عایق آشنا شویم بهتر است با مفهوم عایق آشنایی پیدا کنیم.

#عایق چیست؟

مفهوم عایق برای وسایلی به کار می‌رود که از عبور انرژی جلوگیری می‌کنند. یعنی هر چیزی که مانع عبور انرژی شود یک عایق است. به طور مثال عایق حرارتی مانع عبور گرما و حرارت می‌شود. عایق حرارتی یکی از ویژگی‌های شیشه عایق است. حال که با مفهوم عایق آشنایی پیدا کردیم می‌توانیم به سراغ شیشه عایق و انواع آن برویم.

#شیشه عایق چیست؟

شیشه عایق شیشه‌ای است که از عبور انرژی و گرما جلوگیری می‌کند. به طور کلی هوای گرم تمایل دارد به محیطی با هوای سرد انتقال پیدا کند اما شیشه عایق مانع این کار می‌شود. عایق حرارتی شیشه عایق باعث می‌شود در ماه‌های گرم سال وارد خانه نشود. همچنین در ماه‌های سرد سال اجازه‌ی خروج گرما از خانه را نمی‌دهد. این موضوع باعث می‌شود دمای هوای خانه تغییر نکند و اختلاف دمایی داخل و بیرون خانه بیشتر شود. عملکرد شیشه‌های عایق در شهرهای شمالی کشور باعث می‌شود گرمای ناشی از رطوبت هوا به خانه نفوذ نکند.

البته موضوع به عایق حرارتی ختم نمی‌شود بلکه شیشه‌ها می‌توانند از عبور سر و صدا جلوگیری کنند یعنی عایق‌های صوتی خوبی نیز هستند. این موضوع هم در شهرهای شمالی کشور کاربرد زیادی دارد. شهرهای شمالی کشور در اکثر مواقع سال شلوغ هستند اما با وجود این ویژگی شیشه‌های عایق، ساکنین سر و صدای زیادی حس نمی‌کنند و آرامش آن‌ها حفظ می‌شود.

#مزایای شیشه‌های عایق

  • از عبور گرما جلوگیری می‌کنند.

  • از عبور صدا جلوگیری می‌کنند.

  • از عبور رطوبت جلوگیری می‌کنند.

  • باعث کاهش هزینه‌ها می‌شوند.

  • باعث کاهش استفاده از وسایل گرمایش و سرمایش می‌شوند.

  • باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند.

عملکرد شیشه‌های عایق در ماه‌های سرد سال

#انواع عایق

عایق حرارتی: همانطور که پیش‌تر گفتیم عایق حرارتی شیشه‌ها از انتقال انرژی گرما جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد گرما از شیشه عبور کند.

عایق صوتی: عایق صوتی نیز تا حد زیادی از عبور صدا جلوگیری می‌کند.

عایق رطوبتی: عایق رطوبتی از نفوذ رطوبت به خانه‌ها جلوگیری می‌کند. این نوع عایق کاربرد زیادی در شهرهای شمالی کشور دارد. می‌دانیم که در شهرهای شمالی کشور رطوبت هوا زیاد است در نتیجه استفاده از شیشه عایق باعث می‌شود رطوبت کمتری به خانه نفوذ کند.

#انواع شیشه عایق

#1. شیشه دوجداره و شیشه سه جداره

عایق بودن شیشه‌ها رابطه‌ی مستقیمی با تعداد لایه‌های آن‌ها دارد. یعنی هر چه تعداد لایه‌های شیشه بیشتر باشند، عایق بودن شیشه نیز افزایش پیدا می‌کند. فاصله‌ی بین شیشه‌های چند جداره با گاز آرگون پر می‌شود که این کار رسانایی بسیار کمی دارد. وجود گاز آرگون میان جداره‌های شیشه باعث می‌شود انتقال گرما و حرارت کاهش پیدا کند.

همچنین فاصله‌ی بین لایه‌های شیشه دوجداره و شیشه سه جداره از عبور صدا جلوگیری می‌کند.

#2. شیشه سکوریت

شیشه سکوریت یکی دیگر از شیشه‌های عایق موجود در بازار است. شیشه سکوریت دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت است و همین موضوع باعث شده است گرمای کمتری از این شیشه عبور پیدا کند. شیشه سکوریت با پنجره لیفت اند اسلاید می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شهرهای شمالی کشور باشد. استفاده از شیشه سکوریت و پنجره لیفت اند اسلاید در شهرهای شمالی کشور در واقع یک تیر و دو نشان است. زیرا علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت اطرافتان می‌توانید از نفوذ گرما و رطوبت به داخل خانه جلوگیری کنید.

#3. شیشه لمینت

شیشه لمینت از دو لایه شیشه که به وسیله‌ی طلق PVB به یکدیگر متصل شده‌اند تشکیل شده است. این موضوع باعث ضخامت زیاد شیشه لمینت شده است. ضخامت بالای شیشه لمینت باعث می‌شود گرما و صدا به سختی از آن عبور کنند. در نتیجه شیشه لمینت عایق خوبی در برابر گرمای هوا و سر و صدای زیاد محیط اطراف است.

#کاربرد شیشه‌های عایق در شهرهای شمالی کشور

استفاده از شیشه‌های عایق در شهرهای شمالی کشور باعث می‌شود رطوبت هوا برای ساکنان آزاردهنده نباشد و آن را در خانه‌های خود حس نکنند. رطوبت هوای استان‌های شمالی کشور یعنی استان مازندران، گیلان و گلستان در ماه‌های گرم سال باعث می‌شود گرما برای ساکنان اذیت کننده باشد. شیشه‌های عایق از این اتفاق جلوگیری می‌کنند و اجازه نمی‌دهند گرما و رطوبت زیادی وارد خانه‌ها شود.

عملکرد شیشه‌های عایق در ماه‌های گرم سال

#اهمیت استفاده از شیشه‌های عایق

عبور انرژی گرما از پنجره در ماه‌های گرم سال باعث گرم شدن خانه و در ماه‌های سرد سال باعث سرد شدن خانه می‌شود. یعنی در ماه‌های گرم سال گرمای بیرون وارد خانه می‌شود و باعث افزایش استفاده از وسایل سرمایشی مانند کولر گازی، کولر آبی و پنکه می‌شود. همچنین در ماه‌های سرد سال برعکس عمل می‌کند و خروج گرما از خانه باعث می‌شود بیشتر از وسایل گرمایشی مانند بخاری استفاده شود.

استفاده‌ی زیاد از وسایل گرمایشی و سرمایشی باعث هدر رفتن انرژی و افزایش هزینه‌های قبوض برق و گاز می‌شود. استفاده از شیشه‌های عایق از عبور گرما جلوگیری می‌کند بنابراین استفاده‌ی شما از وسایل گرمایش و سرمایش کاهش پیدا می‌کند. با این کار هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کنند.

#نتیجه‌گیری: کاهش مصرف انرژی با شیشه‌های عایق

شیشه‌های عایق باعث می‌شوند انرژی بیشتری برای آینده ذخیره شود و منابع انرژی جهان حفظ شوند. شیشه‌های عایق علاوه‌بر صرفه‌جویی در انرژی باعث می‌شوند هزینه‌ها کاهش پیدا کنند. در واقع استفاده از شیشه‌های عایق مزایای زیادی دارد بنابراین بهتر است بجای شیشه‌های معمولی از شیشه‌های چند جداره، سکوریت و لمینت استفاده کرد. در این مقاله به بررسی شیشه عایق و انواع آن پرداخته‌ایم. اگر سوالی در مورد خرید شیشه‌های عایق دارید می‌توانید با تاپکو در تماس باشید.

دیدگاه‌ها