تخفیف شگفت‌انگیز
پنجره تاپکو

در، پنجره، نما

لطفا کمی صبر کنید...

ورود
نمای کرتین وال (لامل) چیست؟ انواع، ویژگی‌ها و روش‌های اجرا
۱ ماه پیش
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

نمای کرتین وال (لامل) چیست؟ انواع، ویژگی‌ها و روش‌های اجرا

نمای کرتین وال یا نمای لامل یک نمای شیشه‌ای است که مقاومت بالایی دارد و در برابر حرارت و صدا عایق است. در این مقاله به صورت کلی نمای کرتین وال را بررسی می‌کنیم

امروزه نما نقش مهمی در زیبایی ساختمان‌ها دارد و روز به روز نما‌‌ها در حال آپدیت و جدید‌تر شدن هستند، اما اگر نما‌‌ها علاوه بر زیبایی کاربرد‌های دیگری مانند مهار انرژی های باد و عایق حرارتی داشته باشند بسیار بهتر و کاربردی‌تر خواهند بود. نمای کرتین وال این امکان را فراهم کرده است.

#نمای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال که به آن نمای لامل هم گفته می‌شود نمای شیشه‌ای است که هیچ باری را به ساختمان تحمیل نمی‌کند و تمام بار سنگینی شیشه‌ها بر روی لامل‌ها است، علاوه بر این، فشار‌های ناشی از باد، طوفان و باران هم به نمای بیرونی ساختمان وارد می‌شوند و هیچ فشاری به خود ساختمان وارد نمی‌کنند. همانطور که این نما فشاری به ساختمان وارد نمی‌کند ساختمان هم هیچ فشاری به نمای کرتین وال وارد نمی‌کند و این نما فقط بار شیشه‌ها و باد را به دوش می‌کشد.

جزئیات نمای کرتین وال

نمای کرتین وال بهترین نمای شیشه ساختمان به شمار می‌رود، نمای کرتین وال معمولا از مصالحی سبک مانند پروفیل آلومینیوم که به آن لامل هم می‌گویند به همراه شیشه ساخته می‌شود. در ساختار نمای کرتین وال پروفیل‌ها یا همان لامل‌ها استراکچر اصلی هستند که شیشه‌ها روی آن‌ها سوار می‌شوند. در نمای کرتین وال عمدتا از شیشه سکوریت و شیشه لمینت استفاده می‌شود.

#لامل چیست؟

لامل‌ها یا همان پروفیل‌های آلومینیوم در واقع استراکچر و سازه اصلی نمای کرتن وال هستند که شیشه‌ها روی آن‌ها سوار می‌شوند. در نمای کرتین وال لامل‌ها به دو صورت افقی و عمودی به کار می‌روند، به لامل‌های عمودی مولیون و به لامل‌های افقی ترنسم می‌گویند.

البته بسته به نوع نما و کاربرد آن، لامل‌ها انواع مختلفی از جمله لامل چوبی، لامل آلومینیومی و لامل فولادی دارند، اما بهترین لامل و پر کاربرد‌ترین لامل همان لامل آلومینیومی است زیرا لامل آلومینیومی علاوه بر وزن سبکی که دارد، عایق بندی کاملی دارد و نسبت به شرایط آب و هوایی و زنگ زدگی مقاوم است.

#ویژگی‌های نمای لامل یا نمای کرتین وال

  • نمای کرتین وال دارای عایق حرارتی است.

  • این نما در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم است.

  • نمای کرتین وال در برابر نیروی باد مقاوم است.

  • مقاومت نمای لامل در برابر زلزله بالا است.

  • نمای کرتین وال بسیار مقاوم است.

#انواع نمای کرتین وال

رایج ترین نماهای کرتین وال در ایران نمای کرتین وال فیس کپ و نمای کرتین وال فریم لس هستند.

#1. نمای کرتین وال فیس کپ

در نمای کرتین وال فیس کپ یا درپوش دار، لامل‌های افقی و عمودی به هم متصل می‌شوند و فریم‌هایی را به وجود می‌آورند که مکان قرارگیری شیشه‌های نما هستند، شیشه‌ها از قسمت بیرونی نما روی لامل‌ها قرار می‌گیرند و پروفیل‌های شیشه خور آن‌ها را ثابت می‌کنند.

#2. نمای کرتین وال فریم لس

در نمای کرتین وال فریم لس برای تثبیت شیشه‌ها بجای درپوش های خارجی از چسب‌های مخصوص استراکچرال استفاده می‌شود. نمای کرتین وال فریم لس دو نوع فول فریم لس و سمی فریم لس دارد.

در نوع سمی فریم لس در یکی از جهت‌های افقی یا عمودی از درپوش استفاده می‌شود و در جهت دیگر از چسب استفاده می‌شود.

در نوع فول فریم لس که به آن استپ یونیت هم می‌گویند، ابتدا لامل‌های عمودی و افقی نصب می‌شوند، سپس شیشه‌ها که با اتصال پیچ داخل قاب‌ها تعبیه شده‌اند در نمای کرتین وال نصب می‌شوند، در این نوع نمای کرتین وال، بازشو‌ها مخفی هستند و نمی‌توان تشخیص داد که بازشو‌ها در کدام طرف قرار دارند.

#تفاوت نمای کرتین وال با نمای معمولی

  • نمای کرتین وال نسبت به نمای معمولی استحکام و مقاومت بیشتری دارد.

  • نمای کرتین وال در برابر حرارت و رطوبت مقاوم است.

  • نصب و اجرای نمای کرتین وال خارج از ساختمان صورت می‌گیرد.

  • هزینه ی نصب و نگهداری این نما پایین‌تر از نماهای دیگر است.

  • نمای کرتین وال هیچ فشار و وزنی به ساختمان وارد نمی‌کند و خود ایستا است.

  • این نما یک بخش جدا و مجزا از ساختمان است.

  • نمای کرتین وال به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

  • نمای کرتین وال قادر به مقاومت در برابر باد و زلزله است.

بازشوی نمای کرتین وال

#روش‌های اجرای نمای کرتین وال

#1. اجرای نمای کرتین وال به روش استیک

نصب نمای کرتین وال به روش استیک ابتدا محاسبات و اندازه گیری ها انجام می‌شوند، سپس لامل‌ها در کارخانه تولید و رنگ آمیزی می‌شوند و تمامی مراحل بعد از آن در محل پروژه انجام می‌شوند. پروفیل‌های آلومینیوم را به محل پروژه انتقال می‌دهند و سازه در محل پروژه نصب می‌شود و شیشه ها تعبیه می‌شوند.

از ویژگی های روش استیک می‌توان به عدم نیاز به تجهیزات پیچیده و کاهش هزینه‌های حمل و نقل اشاره کرد.

#2. اجرای نمای کرتین وال به روش یونیتایز

اجرای نمای کرتین وال به روش یونیتایز به این صورت است که تمامی مراحل ساخت سازه در کارخانه انجام می‌شود، لامل‌ها در کارخانه به هم متصل می‌شوند و شیشه‌ها روی آن‌ها سوار می‌شوند، سپس سازه را به محل پروژه انتقال داده و به صورت کشویی در محل مورد نظر نصب می‌کنند.

از ویژگی‌های این روش می‌توان به پیشرفته تر بودن و سرعت بالای نصب اشاره کرد.

#جمع‌بندی

با استفاده از نمای کرتین وال می‌توانید زیبایی ساختمان خود را افزایش دهید. علاوه‌بر این ساختمان شما کاملا در برابر حرارت، صدا و آب عایق می‌شود. در این مقاله به طور کلی در مورد نمای کرتین وال و مزایای آن صحبت کردیم.

دیدگاه‌ها